Item type |
[ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1) |
公開日 |
2017-01-23 |
タイトル |
|
|
タイトル |
コミュニケーション力養成に関する調査 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
A Survey on Communication Skills Enhancement |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者 |
橋本, 美香
長谷川, 真紀
hashimoto, Mika
hasegawa, Maki
|
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医科大学 語学教室 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医科大学 語学教室 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Lingvistics Department, Kawasaki Medical School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Lingvistics Department, Kawasaki Medical School |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
コミュニケーション力 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
アクティブ・ラーニング |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
高等教育 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
授業改善 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
communication skills |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
active learning |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
higher education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
lesson improvement |
抄録(日) |
|
|
|
ja |
|
|
大学生に必要な能力として高く要求されているものに,コミュニケーション力がある。現在,この力を養成するためのアクティブ・ラーニングを中心とした授業を行っている。この中でコミュニケーション力が養成されているかを検証するため,コミュニケーション力の測定を授業初回と最終回に実施した。この測定では,「小グループ」,「集会」,「会話」,「スピーチ」の場面についての測定を行った。これに加えて,学生の授業の振り返りを検討し,授業をとおして効果的にコミュニケーション力が養成されているのかについて,検証した。この結果,コミュニケーションについてのそれぞれの場面での感じ方は,個人差があることが明らかになった。また,コミュニケーションに関する苦手意識があっても,コミュニケーション行動はできていることが,明らかになった。 |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
Communication skills are considered to be very important for university students. The measurement of communication skills was conducted at the first and the last lessons of a communication skills enhancement course using an active learning approach, in order to assess its effectiveness. The measurement included four aspects, namely, small group activity, meeting, conversation, and speech. In addition, the students' reflection sheets were analyzed to determine whether their communication abilities were improved through the course. The results show that perceptions on communication in each of the above-mentioned aspects vary between individuals. It is also suggested that communicative actions can be taken, even when challenged by negative attitudes towards communication. |
書誌情報 |
ja : 川崎医学会誌. 一般教養篇
en : Kawasaki Igakkai shi. Liberal arts & sciences
号 41,
p. 49-57,
発行日 2015
|
URL |
|
|
識別子 |
http://igakkai.kms-igakkai.com/wp/wp-content/uploads/2015ky/ippannkkyouyou41)049-057.2015.pdf |
|
識別子タイプ |
URI |
DOI |
|
|
|
識別子タイプ |
DOI |
|
|
関連識別子 |
https://doi.org/10.11482/KMJ-LAS41)49 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0386-5398 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
EISSN |
|
収録物識別子 |
2758-0903 |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00045618 |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN12940585 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |