Item type |
学術雑誌論文 / Journal Article(1) |
公開日 |
2020-04-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
在留外国人の健康維持に必要な災害時の支援 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Disaster Assistance for Maintaining Foreign Residents’ Health |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者 |
青木, 健太郎
橋本, 美香
長谷川, 真紀
中野, 貴司
田中, 孝明
AOKI, Kentaro
HASEGAWA, Maki
|
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医科大学医学部医学科第3学年 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医科大学語学 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医科大学語学 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医科大学小児科学 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医科大学小児科学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Third-year Medical Student, Kawasaki Medical School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Linguistics, Kawasaki Medical School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Linguistics, Kawasaki Medical School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Pediatrics, Kawasaki Medical School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Pediatrics, Kawasaki Medical School |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
在留外国人 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
健康維持 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
災害時の支援 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
国際社会への貢献 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
foreign residents |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
health maintenance |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
disaster assistance |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
contribution to the international community |
抄録(日) |
|
|
|
ja |
|
|
近年,全国各地で自然災害が起こっているが,在留外国人はコミュニケーション・ギャップなどにより,災害弱者になりやすいとされている。しかし,彼らが災害時に居住する地域で心身の健康を維持するために必要な支援について,明らかになっていない。そこで,本研究は,災害時に在留外国人にどのような支援が必要かを明らかにすることを目指す。まず,岡山県内の在留外国人(国籍別にベトナム27名,インドネシア12名,中国11名,その他34名)を対象に質問紙調査を行った。さらに,質問紙回答者の内3名に対し,半構造化面接による調査を行った。その結果,災害時の物資について,在留外国人特有の要望は認められなかった。しかし,医療サービスへのアクセスに不安を持ち,多言語対応の医療情報などを強く求めていることが明らかになった。また,相談できる病院がないという回答は57.1%にのぼり,災害時の医療支援については70.2%が,災害マニュアルの存在については83.3%が認識していなかった。これらの調査の結果から,医学生が理解しなければならないことが明らかになった。まず,在留外国人には,災害時の支援の情報収集に課題があることである。国際社会における医療の現状と課題の理解は,『医学教育モデル・コア・カリキュラム』の「国際社会への貢献」の項目に示されているものである。次に,災害時に医療サービスを円滑に提供するために,平時から外国人医療について理解しなければならないことである。そのためには,患者の文化的背景を尊重し,異なる言語や価値観に対応した医療を提供するための素養を身に付けることが必要となる。これらを実践するためには,医学部のカリキュラムとして,大学全体で地域の在留外国人の診療や災害時の支援に関する学修を行う必要があると考える。 |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
Recently, Japan has faced various natural disasters throughout the country, and foreign residents have tended to be vulnerable victims due to factors such as the communication gap. Nevertheless, disaster assistance for maintaining their health at their residential areas has not been adequately discussed. This study aims to determine the assistance needed to maintain foreign residents' health at the time of a disaster. A questionnaire survey was administered to foreign residents in Okayama Prefecture (27 Vietnamese, 12 Indonesians, 11 Chinese, and 34 other nationals), and then semistructured interviews were conducted with three persons among the above-stated participants. The results showed that foreign residents were concerned about the access to medical services and that they had a strong need for multilingual medical information, whereas no relief supplies needed particularly by foreign residents was identified. It was also revealed that 57. 1 percent of the participants did not have any medical institution to consult with during a disaster, 70.2 percent did not have information about disaster-related medical support, and 83.3 percent were not aware of disaster guidelines. These findings suggest two issues that medical students need to be aware of. First, foreign residents have problems in collecting disaster assistance information. We maintain that medical students should understand such situations, as the importance of understanding the current medical situation and issues in the global society are discussed in the section “Contribution to the Global Society" in the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan. It is also suggested that medical doctors need to have sufficient knowledge on healthcare for foreigners under any circumstance and need to be able to provide medical services smoothly during a disaster. In order to do so, they should be equipped with an attitude and knowledge for practicing medicine that respects the patients' cultural background and accommodates diverse languages and values. The curriculum for medical education should offer opportunities to learn about community health care including foreign patients and disaster assistance. |
書誌情報 |
ja : 川崎医学会誌. 一般教養篇
en : Kawasaki Igakkai shi. Liberal arts & sciences
号 45,
p. 97-108,
発行日 2019
|
出版者 |
|
|
出版者 |
川崎医学会 |
|
言語 |
ja |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0386-5398 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
EISSN |
|
収録物識別子 |
2758-0903 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00045618 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN12940585 |
DOI |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
DOI |
|
|
関連識別子 |
https://doi.org/10.11482/KMJ-LAS201945097 |
記事種別(日) |
|
|
内容記述 |
原著 |
|
言語 |
ja |
医中誌ID |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
ICHUSHI |
|
|
関連識別子 |
2020213542 |
関連サイト |
|
|
|
識別子タイプ |
URI |
|
|
関連識別子 |
http://igakkai.kms-igakkai.com/wp/wp-content/uploads/2019ky/ippannkyouyou45)097-108.2019.pdf |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |